ΕΞΥΠΝΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ
Μέτρηση γεωγραφικού πλάτους- Κατασκευή αστρολάβου
Η δραστηριότητα S.T.E.M. με την οποία ασχολήθηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης του Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων μας, είχε ως θέμα τον υπολογισμό του γεωγραφικού πλάτους της θέσης όπου γίνονταν οι μετρήσεις, με τη χρήση κλασικών μεθόδων και της τεχνολογίας, καθώς και την κατασκευή και μελέτη του αστρολάβου, ενός από τα αρχαιότερα όργανα μέτρησης.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να συγκεντρώσουν πληροφορίες και ψηφιακό υλικό, μέσα από την ιστορία των επιστημών, συγκεκριμένα των Μαθηματικών, της Γεωγραφίας και της Φυσικής. Μέσα από την κατάλληλη καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, οι μαθητές και οι μαθήτριες έκαναν ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χρόνο, μαθαίνοντας για τις τεχνικές που χρησιμοποιούνταν τόσο στα αρχαία χρόνια όσο και στο πιο πρόσφατο παρελθόν, για τον προσδιορισμό της θέσης ενός ουράνιου σώματος ή για την μέτρηση της απόστασης αντικειμένων στη Γη.
Στόχος αυτής της δραστηριότητας ήταν να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες τις γνώσεις που αποκόμισαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και να ανακαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν αυτές οι μετρήσεις, πολύ πριν η σύγχρονη τεχνολογία μας προσφέρει με μεγαλύτερη ευκολία αυτές τις πληροφορίες.
Η κατασκευή ενός αστρολάβου, η μέτρηση διαφόρων αποστάσεων ή μηκών (π.χ. το ύψος του σχολικού κτιρίου, το ύψος μιας μπασκέτας, κ.α.) έβαλε σε δοκιμή τις ομάδες των μαθητών, τόσο από πρακτική όσο και από θεωρητική άποψη.
Έπειτα με τη χρήση ενός απλού μηχανισμού και μίας ειδικής εφαρμογής σε μία κινητή συσκευή τηλεφώνου, κάποιες ομάδες μαθητών πραγματοποίησαν διάφορες μετρήσεις και μέσα από τους κατάλληλους υπολογισμούς που είχαν διδαχθεί, προσδιόρισαν το γεωγραφικό πλάτος του σημείου που βρίσκονταν με αρκετά καλές προσεγγίσεις.
Οι συγκεκριμένες δραστηριότητες έδωσαν ένα νέο κίνητρο στους μαθητές και τις μαθήτριες στο να εξερευνήσουν, να κατανοήσουν και να μάθουν τις έννοιες που διδάχθηκαν μέσα από ένα άλλο πρίσμα πολύ πιο δελεαστικό. Γι’ αυτό και ο ενθουσιασμός τους καθόλη τη διάρκεια της δραστηριότητας S.T.E.M. ήταν έκδηλος.